Voidu Elden Ring PC Recensie
YouTube

Voidu Elden Ring PC Recensie

Is Elden Ring wat FromSoftware ervan had gehoopt?

Elden Ring behoeft geen introductie, laten we eerlijk zijn – ik durf met zekerheid te stellen dat op het moment dat dit artikel uitkomt het spel de Steam lijsten domineert en door verschillende kanalen met negens en tienen wordt beloond.

FromSoftware’s nieuwste en ongelooflijk ambitieuze action-rpg is waarschijnlijk de meest geanticipeerde video game sinds Cyberpunk 2077, CD Projekt Red's lichtelijk over-ambitieuze project uit 2020.

In zekere zin is Elden Ring bedoeld om te vernieuwen en af te wijken van het al te bekende recept, dat de kern van hun succes was sinds ze zichzelf op de kaart zetten met Demons Souls voor de Playstation 3, maar het is ook bedoeld om zich een weg terug te banen naar de (slechts licht masochistische) harten van de die-hard fans van deze serie. En dat alles met een vleugje George R. R. Martin magie als kers op de taart.

Kan het spel dit huzarenstukje volbrengen of is het voorbestemd tot een lot dat vergelijkbaar is met dat van Cyberpunk 2077? Is de vernieuwing significant genoeg om het spel ook toegankelijk te maken voor nieuwkomers in het genre van Soulsachtige PC-spellen, zoals de bedoeling was? Wat maakt Elden Ring uniek ten opzichte van andere action-rpg games? En is het nog steeds zo heerlijk bruut zoals wij het als Souls-fans graag zien?

We proberen erachter te komen in deze Voidu Recensie!

Een snelle tip, als je liever ziet hoe we het spel beoordelen bekijken dan onze video!

Esthetiek & Grafische Vormgeving

Voidu Elden Ring PC Recensie

Je kunt niet anders stellen dan dat Elden Ring schitterend is. Toch is een van de grootste punten van kritiek op dit moment, een paar dagen na de release, gericht op de grafische betrouwbaarheid van het spel en de prestaties ervan op de PC.

Net als in eerdere FromSoftware-games, met uitzondering misschien van de Demon's Souls-remake, exclusief voor de Playstation 5, komt de schoonheid van Elden Ring voort uit een fijne dans tussen de tot in de puntjes uitgevoerde klassieke, grootse en sombere esthetiek waar de Souls-serie bekend om staat, en een grafische prestatie die het absoluut schitterende art design en de regie maar net kan faciliteren en communiceren.

Hoewel de prestatie zeker een gok is, zelfs met sterkere computersystemen, en dit inderdaad je plezier in het spel kan belemmeren, is het over het algemeen een prachtig uitziend spel dat een bovengemiddeld systeem vereist om goed te draaien en met deze hype is het zeker begrijpelijk dat er wat teleurstelling bij komt kijken. Bovendien hapert het spel af en toe, vooral in de bovenwereld, waarvan wij vermoeden dat het te maken heeft met het laden van assets. De verwachting is op dit moment dat deze problemen zullen worden aangepakt in de game en grafische driver patches die binnenkort zullen verschijnen.

Niettemin redt de art direction dit FromSoftware spel wederom.

Verhaal

Voidu Elden Ring PC Recensie

Je ontwaakt als een lowly tarnished in de Lands Between, een plaats verwoest door oorlog na het verbrijzelen van de Elden Ring en moet je als een van velen op reis om de scherven van de Elden Ring op te eisen en de Elden Lord te worden.

Het verhaal en de folklore van de Elden Ring doet denken aan de overgrote meerderheid van de FromSoftware-titels wat betreft de manier waarop het aan je wordt gepresenteerd: Gevoed in slechts kleine brokjes per keer, met frequente verwijzingen die je pas op een veel later tijdstip begrijpt en schijnbaar oneindig diep en goed doordacht.

Ofschoon George R. R. Martin en Hidetaka Miyazaki samenwerkten bij het bouwen van deze fantastische wereld is de algemene benadering van de rol van het personage als een van de vele  tarnished die op zoek zijn naar hun lot zeer vergelijkbaar met rollen als bijvoorbeeld ondoden. Toch is dat ook een belangrijk element van datgene dat je prestaties groots maakt.

Mechanica

Buiten hun comfortzone treden is zeker niet nieuw voor FromSoftware, ze deden het eerder al zeer succesvol met Sekiro: Shadows Die Twice (2019), wat een veel grotere afwijking was van het originele recept dan Elden Ring nu is.

Voidu Elden Ring PC Recensie

De gameplay en de gebruikte mechanica liggen hier veel meer in de lijn met Dark Souls en Bloodborne. De basis van het spel berust op de klassieke wisselwerking tussen lichte en zware aanvallen, ontwijken, blokkeren, pareren, en afstandsaanvallen met handbogen en magie. Maar wat de gameplay van Elden Ring zo fascinerend maakt is voor een groot deel hoe de oude, gevestigde en geliefde mechanica spelen met de vele nieuwe onderdelen die zijn toegevoegd; en de meer open en vrije structuur van het spel zelf.

Laten we eens kijken naar een paar van onze favoriete nieuwe mechanica en welke volgens ons de meeste impact hebben op het uniek maken van Elden Ring.

Dag & Nacht Cyclus

Net als de meeste andere moderne open-wereldgames heeft Elden Ring een volledige dag- en nachtcyclus die invloed heeft op hoe je met de omgeving omgaat. Sluipen (overgenomen uit Sekiro) is 's nachts makkelijker omdat vijanden je dan minder goed zien, en voor de meeste gebieden geldt dat het patroon van vijanden of hun aanwezigheid verandert, sommigen komen bijvoorbeeld alleen 's nachts tevoorschijn. Dit is iets wat we nog niet eerder in FromSoftware games hebben gezien.

Rijdende Overworld Traversal

Torrent, een hert-achtig dier dat je kunt gebruiken in de strijd en voor verkenning, is waarschijnlijk een van de belangrijkste nieuwe features van Elden Ring. Je kunt hem bijna overal buiten de grote kerkers oproepen en hem gebruiken om de bovengrondse wereld snel te doorkruisen. De vele gebieden waar hij kan worden opgeroepen zijn ronduit indrukwekkend. De gevechten vanaf zijn rug integreren ook vloeiend met de traditionele Dark Souls-gevechten.

Voidu Elden Ring PC Recensie

Uithoudingsvermogen

Zoals gezegd lijkt het grootste deel van de kern van Elden Ring's speelstijl en mechanica op die van de Dark Souls serie, maar hier en daar haalt het spel ook inspiratie uit Sekiro, door bijvoorbeeld het gebruik van uithoudingsvermogen. In Elden Ring heb je de mogelijkheid om op je hurken te gaan zitten, zodat je moeilijker te zien of te horen bent. Je kunt je verstoppen achter voorwerpen of in strategisch geplaatst hoog gras. Dit is nuttig omdat je een nietsvermoedende vijand vrij makkelijke van achteren aan kunt vallen. Het is een eenvoudig maar krachtig mechanisme.

Voidu Elden Ring PC Recensie

Springen

Het is niet zo dat je nooit kon springen in FromSoftware-games, het kon ook al in Demon's Souls (2009), maar een aanloop nemen was altijd een vereiste. En zelfs toen konden spelers alleen springen in de richting waarin ze liepen, won je afstand in plaats van hoogte en het hele proces was nogal rommeling, waardoor het nut van deze mechaniek beperkt was.

Voidu Elden Ring PC Recensie

Ook dat is veranderd in Elden Ring door een andere mechanische toevoeging van Sekiro. Net als daar kun je wanneer je maar wilt een kleine sprong maken om over kleine voorwerpen heen te springen, platformen over te steken, vijanden al springend aan te vallen of vijandelijke aanvallen te ontwijken.

Ambachten

Elden Ring biedt je de mogelijkheid om materialen te verzamelen uit zowel de open wereld als van verslagen vijanden om deze vervolgens te gebruiken om nuttige voorwerpen te maken zoals drankjes, pijlen enzovoorts. Voor veel van de krachtigere voorwerpen in het spel moet je specifieke gebieden verkennen of op bepaalde soorten vijanden jagen om de juiste materialen te vinden, dus houd er rekening mee dat het maken van voorwerpen geen eenvoudig proces is.

Waperkunsten

Voor veel Souls-fans is een van de meest geliefde mechanica uit Dark Souls III terug. Veel wapens, schilden en andere stukken uitrusting in Elden Ring bieden mogelijkheden of speciale bewegingen waarmee je je aanvalspatronen kunt mixen of een aantal unieke moves kunt uitvoeren. Maar in tegenstelling tot Dark Souls III kun je in Elden Ring deze vaardigheden omwisselen met een bron genaamd  Ashes of War die je in de wereld kunt vinden.

Toegankelijkheid

Dus is dit alles uiteindelijk de verbetering van de formule waar FromSoftware naar streefde? Is Elden Ring eigenlijk een gemakkelijker spel voor nieuwkomers terwijl het zijn aantrekkingskracht voor de kern van zijn fanbase behoudt zonder te gemakkelijk te worden?

Wij denken van wel en wel hierom:

Wij denken van wel en wel hierom:

Doorgaans betekent doodgaan in een Souls-game dat alle vijanden en de wereld zelf (met uitzondering van belangrijke elementen) worden gereset en respawnen, wat meestal betekende dat je terug moest reizen naar de boss arena om aan een rematch te beginnen. De weg terug naar een boss fight zat normaal gesproken vol met lastige vijanden en de zeer reële kans om opnieuw dood te gaan uit onvoorzichtigheid wat je dan weer frustreerde over de hele onderneming.

Voidu Elden Ring PC Recensie

In Elden Ring heb je save sites of tenminste de nieuwe toevoeging van checkpoints die je bijna altijd voor een boss encounter aan zal treffen, wat betekent dat je bijna wordt uitgenodigd om het meteen opnieuw te proberen als je faalt. Is de vijand te sterk of heb je gewoon geen zin in deze boss op dit moment? Je hebt altijd de mogelijkheid om je terug te trekken en eerst even iets anders te doen. Zodra je sterker bent of er gewoon wel zin in hebt, reis je snel naar een van de locaties van lost grace of een checkpoint en kun je het opnieuw proberen!

Dit betekent echter niet dat zielen - of 'runes' zoals ze hier worden genoemd - veilig zijn voor het verloren gaan door sterven!

Je komt bijna niet meer vast te zitten

In eerdere Souls-achtige games hadden spelers hadden vaak te maken met lineaire paden. De structuur van Elden Ring daarentegen voelt een stuk vrijer. Veel recensenten en spelers vergelijken het met de openingsuren van Breath of the Wild, waarin je alleen een vage opdracht en de wereld aan je voeten ligt om te verkennen en je eigen weg in te vinden.

Ben je net op een obstakel gestuit dat je het moeilijk maakte of in een uitdagend gebied terechtgekomen? Dankzij de vele opties en het eerder genoemde opslag- en checkpointsysteem kun je je eenvoudig onttrekken uit die activiteit, of het nu een kerker of vijand is, en verdergaan met iets wat beter te behappen is. De wereld van dit spel is zo groot en omvangrijk dat er altijd wel iets anders te doen is.

Bijna altijd een kans op hulp

In de Souls games kreeg je bijna altijd wel de mogelijkheid om hulp in te roepen voor boss fights. Hetzij in de vorm van een online samenwerkingspartner of een AI companion.  Hoewel dit altijd handig was, en soms nuttig, werd het door veel fans gezien als de makkelijke uitweg.

Er is nog steeds samenwerking en het is uitgebreider dan ooit - je kunt immers bijna het hele spel met een vriend voltooien. Maar de meer structurele en minder goedkoop lijkende methode om hulp te krijgen, zijn de nieuwe "spirit summons", AI-bestuurde wezens die je bijstaan en die worden opgeroepen via found7earned vaardigheden die FP kosten (je magische toevlucht). Dit maakt het meer een kernmechanisme dan een extra multiplayeroptie.

Voidu Elden Ring PC Recensie

Het gevaar van een boss in het Souls-genre wordt sterk geminimaliseerd door één simpele truc: ze richten zich op datgene wat jou probeert te helpen.

Guard Counters

Er is nog een mechanisme waar we nog niet op zijn ingegaan waarvan we denken dat het een enorme impact heeft op de moeilijkheidsgraad. Pareren in Souls-gevechten is altijd lastig geweest voor veel spelers omdat het meestal een reactie in een fractie van een seconde vereist en je bent heel kwetsbaar als je het verprutst. Maar met de nieuwe "guard counters" krijg je (bijna) het beste van zowel verdedigen als counteren. Bij het blokkeren kun je, nadat een vijand je heeft geraakt, een "guard counter" activeren om meteen aan te vallen. Het is geen aanval die de vijand doet wankelen, maar kan wel een flinke portie schade aanrichten.

Dit mechanisme is een grote verbetering voor je verdediging.

Vonnis

Voidu Elden Ring PC Recensie

Is Elden Ring te makkelijk geworden door al deze veranderingen en wat vinden wij ervan na in totaal gecombineerd 61 uur in het spel te hebben doorgebracht?

Elden Ring voegt een hoop nieuwe dingen toe aan een oude en gevestigde formule, die FromSoftware door de jaren heen weten te perfectioneren. Niettemin blijft het een oude formule, en dat is misschien maar goed ook. Ondanks alle toevoegingen en veranderingen voelt het spel nog steeds als een Souls-titel in hart en nieren. Dat hebben we tijdens het spelen van het spel zeker gemerkt.

We kunnen met trots melden dat onze gecombineerde dodenteller ergens rond de 95 staat.

Het spel is nog steeds erg moeilijk, van groepen met kleinere vijanden tot de indrukwekkende unieke bosses, biedt het genoeg waar de meeste hardcore souls spelers hun tanden op zullen stukbijten.

Dan is er natuurlijk de prestatie die in de weg kan staan als je geen goed presterende PC setup hebt of als je gewoon een beetje pech hebt, tenminste met de huidige patch waar wij op speelden. We zijn ervan overtuigd dat het haperen en de algemene prestatieproblemen snel zullen worden aangepakt, maar FromSoftware heeft nu ruime ervaring met releases op PC dus een vlekkeloze lancering zou leuk zijn geweest.

Maar uiteindelijk zijn er weinig andere titels die kunnen wedijveren met FromSoftware-games in hun consistente creatie van fantastisch aangrijpende en gespannen situaties met een soort droomachtige kwaliteit die je werkelijk zal fascineren, je onderdompelt en je aan de grond genageld houdt.

Wij zijn fan van het spel.

En als je dit artikel tot hier hebt gelezen, bekijk dan ook onze video review of overweeg om het spel hier bij Voidu te kopen.

Blog Author
Auteur Robin Hammersley

Andere berichten

Alles bekijken
Voidu Elden Ring PC Recensie
Review
16064 Bekijken
3/4/2022
Voidu Elden Ring PC Recensie

Lees meer
Best Classes on Elden Ring for Beginners
Guides
1177 Bekijken
3/4/2022

Elden Ring is finally here and this RPG game has a lot to offer. Although those who are familiar with Dark Souls or Souls-like PC games might find their way around faster, beginners might need some help figuring out which class is the right one.

Lees meer